Kritériá výberu združení obcí do spolupráce v Národnom projekte Rozvoj dlhodobej starostlivosti poskytovanej na komunitnej úrovni
Pre veľký záujem združení obcí o zapojenie sa do projektu bolo nevyhnutné stanoviť výberové kritériá. Tieto kritériá zabezpečili výber mikroregiónov s najvyššou potrebou riešiť sociálno-demografické problémy. Dôležitým kritériom bolo, ako združenia obcí zabezpečia dostupnosť sociálno-zdravotných služieb pre čo najvyšší počet zraniteľných osôb na území kraja a taktiež aj vysoký záujem participovať na realizácii aktivít projektu, vrátane následného udržania nastavených služieb aj po ukončení financovania z prostriedkov EÚ.
V rámci projektu sa zabezpečila kontinuita už existujúcich Centier integrovaných sociálno-zdravotných služieb (Mikroregión pri Slanej, Mikroregión Novohradské podzámčie, Združenie obcí Veľký potok – Ipeľ, Regionálne združenie pre rozvoj Banskej Štiavnice a okolia). Na základe výberových kritérií bolo vybraných 6 nových združení obcí: Združenie obcí pre rozvoj mikroregiónu Horehron, Mikroregión Pliešovská kotlina, Mikroregión Rimava a Rimavica, Mikroregión Nová Baňa, Mikroregión Kremnica a okolie a Mikroregión Fiľakovsko.
Váha kritéria 10 | 1. Regionálne a mikroregionálne pokrytie službami dlhodobej starostlivosti v rámci BBSK a mikroregiónu | Body | Hodnotenie |
Kritérium 1.1. | Zriadenie CISZS v mikroregióne prispeje k rovnomernému pokrytiu službami dlhodobej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom FZO na území celého kraja | ||
a) | Všetky obce FZO sa nachádzajú mimo okresov, v ktorých sa už služby dlhodobej starostlivosti pilotovali v rámci už realizovaných projektov (okresy Rimavská Sobota, Revúca, Lučenec, Veľký Krtíš, Banská Štiavnica) | 10 | |
b) | Nadpolovičná väčšina obcí FZO sa nachádza mimo okresov, v ktorých sa už služby dlhodobej starostlivosti pilotovali v rámci realizovaných projektov (okresy Rimavská Sobota, Revúca, Lučenec, Veľký Krtíš, Banská Štiavnica) | 6 | |
c) | Minimálne 1 obec FZO je lokalizovaná mimo okresov, v ktorých sa už služby dlhodobej starostlivosti pilotovali v rámci realizovaných projektov (okresy Rimavská Sobota, Revúca, Lučenec, Veľký Krtíš, Banská Štiavnica) | 4 | |
d) | Všetky obce FZO sa nachádzajú v okresoch, v ktorých sa už služby dlhodobej starostlivosti pilotovali v rámci projektov AIS a EK (okresy Rimavská Sobota, Revúca, Lučenec, Veľký Krtíš, Banská Štiavnica) | 2 | |
Kritérium 1.2. | Zriadenie CISZS v mikroregióne zabezpečí dostupnosť integrovaných sociálno-zdravotných služieb v čo najväčšom počte obcí | ||
a) | V rámci FZO sa budú aktivity projektu realizovať vo všetkých obciach geograficky prirodzeného mikroregiónu | 10 | |
b) | V rámci FZO sa budú aktivity projektu realizovať v nadpolovičnej väčšine obcí geograficky prirodzeného mikroregiónu | 6 | |
c) | V rámci FZO sa aktivity projektu budú realizovať v minimálne 5 obciach geograficky prirodzeného mikroregiónu | 4 | |
d) | V rámci FZO sa aktivity projektu budú realizovať v menej ako 5 obciach geograficky prirodzeného mikroregiónu | 2 | |
Váha kritéria 8 | 2. Udržateľnosti CIZS po ukončení financovania z finančných prostriedkov EK | ||
Kritérium 2.2. | CISZS je zriadené na území združených obcí (mikroregión, FZO, MAS ...), ktoré majú skúsenosť s prípravou a realizáciou spoločných projektov/aktivít | ||
a) | Obce združené vo FZO majú skúsenosť s prípravou, resp. realizáciou spoločných projektov na zlepšenie kvality života občanov na území mikroregiónu | 10 | |
b) | Obce združené vo FZO nemajú skúsenosť s prípravou, resp. realizáciou spoločných projektov na zlepšenie kvality života občanov na území mikroregiónu | 5 | |
Kritérium 2.3. | Starostovia obcí FZO sa formálne pravidelne stretávajú a hľadajú spoločné riešenia krízových, sociálnych a iných problémov na území mikroregiónu | ||
a) | Starostovia združených obcí sa v rámci FZO (mikroregión, MAS, ...) pravidelne stretávajú | 10 | |
b) | Stretnutia starostov združených obcí nie sú pravidelné | 5 | |
Váha kritéria 6 | 3. Dostupnosť služieb CISZS pre občanov (seniori, občania so ZP, ľudí v krízovej sociálnej situácii) | ||
Kritérium 3.1. | V rámci FZO existuje prirodzená spádová obec s potrebnou občianskou vybavenosťou - zdravotná starostlivosť, lekáreň, potraviny, obchody, služby. Spádová obec je pre občanov okolitých obcí dostupná prostredníctvom medzimestskej autobusovej/vlakovej dopravy. | ||
a) | V rámci mikroregiónu existuje spádová obec s dostačujúcou občianskou vybavenosťou | 10 | |
b) | V rámci mikroregiónu neexistuje spádová obec s dostačujúcou občianskou vybavenosťou | 5 | |
Kritérium 3.2. | FZO plánuje zriadenie CISZS v spádovej obci mikroregiónu | ||
a) | Zriadenie CISZS je plánované v spádovej obci s dobrou občianskou vybavenosťou | 10 | |
b) | Zriadenie CISZS je plánované v obci, ktorá nespĺňa kritériá spádovej obce | 5 | |
c) | Nechcú sa zapojiť do projektu, alebo ešte nebola navrhnutá obec na zriadenie CISZS | 0 | |
Kritérium 3.3. | Obce združené vo FZO sú vzdialené od spádovej obce, čím je zabezpečená efektivita a dostupnosť služieb dlhodobej starostlivosti na území celého mikroregiónu | ||
a) | Všetky obce v rámci FZO sú vzdialené od spádovej obce najviac do 30 minút jazdy osobným autom (tolerancia 5 minút) | 10 | |
b) | V rámci FZO sú združené aj obce, ktoré sú od spádovej obce vzdialené viac ako 30 minút jazdy osobným autom (tolerancia 5 minút) | 5 | |
c) | Nechcú sa zapojiť do projektu, alebo ešte nebola navrhnutá obec na zriadenie CISZS | 0 | |
Váha kritéria 8 | 4. Potreba poskytovania služieb dlhodobej starostlivosti vzhľadom na sociálno-demografické charakteristiky mikroregiónu | ||
Kritérium 4.1. | Starnutie populácie v mikroregióne si vyžaduje zvýšenú pozornosť a plánovanie aktivít, ktoré podporia rozvoj služieb dlhodobej sociálno-zdravotnej starostlivosti o seniorov | ||
a) | Index starnutia všetkých obcí v rámci FZO je nad celoslovenským priemerom | 10 | |
b) | Index starnutia je vo viac ako polovici obcí v rámci FZO nad celoslovenským priemerom | 6 | |
c) | Index starnutia je v menej ako v polovici obcí v rámci FZO nad celoslovenským priemerom | 4 | |
Kritérium 4.2. | Mikroregión si vyžaduje zvýšenú pozornosť vzhľadom na vysoký počet občanov ohrozených chudobou a občanov žijúcich vo vylúčených komunitách | ||
a) | V Atlase rómskych komunít je zaradených viac ako polovica obcí FZO | 10 | |
b) | V Atlase rómskych komunít je zaradených menej ako polovica obcí FZO (minimálne 1 obec v ARK zaradená je) | 6 | |
c) | V Atlase rómskych komunít nie je zaradená ani jedna obec FZO | 4 | |
Váha kritéria 2 | 5. Dostupnosť sociálnych služieb v mikroregióne | ||
Kritérium 5.1. | Opatrovateľská služba je v rámci mikroregiónu dostupná sociálna služba | ||
a) | Všetky obce FZO poskytujú opatrovateľskú službu, resp. na území všetkých obcí je opatrovateľská služba zabezpečená prostredníctvom neverejného poskytovateľa | 10 | |
b) | Opatrovateľská služba je poskytovaná vo viac ako polovici obcí FZO | 6 | |
c) | Opatrovateľská služba nie je dostupná vo viac ako polovici obcí FZO | 4 | |
Kritérium 5.2. | FZO má záujem registrovať sa v Registri poskytovateľov sociálnych služieb ako poskytovateľ opatrovateľskej služby na území mikroregiónu | ||
a) | FZO má záujem zapojiť sa do implementácie Národného projektu Rozvoj opatrovateľskej služby | 10 | |
b) | FZO nemá záujem zapojiť sa do implementácie Národného projektu Rozvoj opatrovateľskej služby | 0 | |
Kritérium 5.3. | Na území mikroregiónu sú dostupné ambulantné a pobytové sociálne služby | ||
a) | Na území mikroregiónu sú poskytované ambulantné, alebo pobytové sociálne služby (Denný stacionár, Domov sociálnych služieb, Zariadenie pre seniorov, Zariadenie opatrovateľskej služby) | 5 | |
b) | Na území mikroregiónu nie sú poskytované ambulantné, alebo pobytové sociálne služby (Denný stacionár, Domov sociálnych služieb, Zariadenie pre seniorov, Zariadenie opatrovateľskej služby) | 10 | |
Váha kritéria 10 | 6. Spolufinancovanie projektu zo strany FZO | ||
Kritérium 6.1. | Zabezpečenie finančnej participácie obcí na plnení zákonných povinností v oblasti zabezpečenia sociálnych služieb pre občanov | ||
a) | FZO má záujem spolufinancovať aktivity projektu | 10 | |
b) | FZO nemá záujem, resp. finančné prostriedky na spolufinancovanie aktivít projektu | 5 |